Zwarte zaterdag, ook voor motorrijders
Het voordeel van rijden met een motor: je kan gemakkelijk tussen auto’s in de file slalommen. Tenzij het zó druk is op de baan als op een zwarte zaterdag en je ook als motorrijder moet aanschuiven in het verkeer. Zo’n zwarte zaterdag wordt voor volgende week aangekondigd. Op 1 augustus zullen de Europese wegen verzadigd zijn door al het vakantieverkeer dat naar het Zuiden trekt. Over het algemeen is de verkeersdrukte tijdens de zomermaanden een stuk minder dan doorheen het jaar. Dat komt doordat het schoolverkeer wegvalt. In het weekend is het vaak echter wel een stuk drukker doordat heel wat mensen dan op vakantie vertrekken. Het zwaarste weekend in het verkeer komt er binnenkort aan: 1 augustus wordt aangekondigd als de zwarte zaterdag van de zomer. Ook al ga je met de motor op vakantie, je loopt op de autostrades gegarandeerd veel vertraging op.
Zwarte zaterdag?
Vakantiegangers die in de zomer naar het Zuiden van Europa trekken, zijn ongetwijfeld bekend met de term zwarte zaterdag. De term werd voor het eerst in 1982 gebruikt naar aanleiding van een zwaar verkeersongeval in Frankrijk. Op 31 juli 1982, een erg drukke zaterdag door het vakantieverkeer, reed een bus met kinderen in op verschillende auto’s. Bij de crash kwamen 53 mensen om het leven, waarvan het merendeel kinderen. Sindsdien spreken we van een zwarte zaterdag als het extreem druk wordt op de wegen als gevolg van veel verkeer, ongevallen of slechte weersomstandigheden. Zwarte zaterdag is vooral in Frankrijk een belangrijke term. De verkeersveiligheidsorganisatie Bison Futé gebruikt kleuren om de drukte op de Franse wegen aan te geven, waarbij zwart voor de zwaarste dagen in het verkeer staat. Die topdrukte wordt meestal bereikt tijdens het laatste weekend van juli of het eerste van augustus. Dit jaar kleurt zaterdag 1 augustus zwart. Als motorrijder denk je misschien geen last te hebben van de verkeersdrukte richting het Zuiden van Europa, maar daar kan je je lelijk in vergissen. Je loopt sowieso vertraging op doordat je je snelheid moet aanpassen om de file voorbij te steken. Bovendien is het niet altijd mogelijk zomaar de rij aanschuivende wagens voorbij te steken.Hier schuif je aan
In Frankrijk staan de zwaarste files rond Parijs en op de Autoroute du soleil, officieel de A6 en A7 richting Lyon en Marseille. Ook richting Spanje sta je in de zomer stil en dat op de A9. De term zwarte zaterdag werd oorspronkelijk gebruikt om over extreme drukte op de Franse wegen te spreken, maar tegenwoordig gebruiken ook andere Europese landen die terminologie. Zo zal 1 augustus ook een drukke dag zijn in het Duitse verkeer en dat is slecht nieuws voor motorrijders die door Duitsland reizen. In Duitsland is het namelijk verboden als motorrijder tussen de file door te rijden. Bij onze oosterburen sta je vooral vast rond Hamburg en vanuit Hamburg naar het Noorden. In het Zuiden van Duitsland moet vooral München veel verkeer slikken en is het druk van München richting het Oostenrijkse Salzburg. Files, ook België kan er wat van. Bij ons staan er bij mooi weer files vanuit Brussel richting de kust. Ook rond Antwerpen kom je tijdens de zomerperiode zware verkeersproblemen tegen. Dat komt door de vele Nederlandse toeristen die via Antwerpen naar hun Zuiderse vakantiebestemming trekken. In België mag je als motorrijder gelukkig wel de file voorbijsteken. Let er dan wel op dat je niet sneller dan 50 km/uur mag rijden en dat het verschil met het trager rijdende verkeer maximaal 20 km/uur mag bedragen.Zwarte zaterdag omzeilen
De oplossing is simpel: vertrek niet op een zaterdag op vakantie. Door op vrijdag of zondag te vertrekken, kan je al veel problemen vermijden. Als je toch op een zaterdag moet vertrekken, raden we je aan later op de dag te vertrekken of ’s avonds te rijden om de piekuren te vermijden. In Frankrijk en België is het vooral tussen 9 uur en 15 uur erg druk op de baan. Door later te vertrekken, kom je voorbij de drukke punten op het moment dat de problemen zich daar al aan het oplossen zijn. Als je naar of door Frankrijk reist, kunnen we je aanraden van de autostrade te gaan en een alternatieve route te volgen. Alternatieve routes worden aangeduid door gele borden met (itinéraire) bis op. Die routes zijn wel langer, maar je hoeft er wel niet aan te schuiven. Op de motor zijn die alternatieve routes bovendien een stuk comfortabeler: je kan rustig rijden en genieten van de mooie uitzichten die je onderweg tegenkomt.Pech, toch in de file…
Ook al volg je onze tips, het is altijd mogelijk dat je een file tegenkomt. Vastzitten in het verkeer is erg frustrerend, maar het is toch belangrijk kalm te blijven. We geven je nog een aantal tips om je rit naar je bestemming zo comfortabel mogelijk te laten verlopen.- Zoek de alternatieve routes in Frankrijk. Als je een bordje (itinéraire) bis tegenkomt, volg dat dan om snel uit de file te ontsnappen.
- Blijf op je eigen baanvak. Op het andere baanvak gaat het niet sneller dan op je eigen baanvak, ook al lijkt dat wel zo.
- Indien mogelijk en toegestaan, gebruik dan de spitsstrook.
- Filerijden is saai, maar blijf alert. Houd ook voldoende afstand met je voorganger.
- Blijf in beweging als dat mogelijk is. Door constant te remmen en weer gas te geven, verbruik je meer brandstof.
- Veiligheid is erg belangrijk: zorg dat je zichtbaar bent voor je medeweggebruikers, gebruik je pinklichten en maak geen onverwachte manoeuvres.