Zintuigen op scherp! Wat scheelt er aan mijn motor?
Zien, ruiken, voelen, horen, proeven; we doen het de hele dag. Ook als er iets mis lijkt te zijn met je motor, gebruik je je zintuigen: hoor je iets ratelen of zie je blauwe rook? Je hersenen proberen dat te plaatsen en de oorzaak te zoeken. Hoe weet je of wat je hebt waargenomen ernstig is of niet? Deze week geeft ikwilvanmijnmotoraf.be je een paar zintuigelijke lessen.
Voordat je met je motor naar de garage gaat, kan je zelf nagaan wat er aan de hand is. We zetten onze zintuigen even op een rijtje en helpen je mankementen te herkennen. Proeven hebben we daarbij buiten beschouwing gelaten.
Wat zie ik?
Komt er tijdens je rit blauwe rook uit de uitlaat? De kans is groot dat de kleppen of zuigerveren versleten zijn. Zuigerveren monteren is een moeilijke opdracht. Om de montage nauwkeurig te doen, heb je speciale gereedschappen en wat behendigheid nodig. Haal je motorblok dus niet meteen uit elkaar. Als je je zorgen maakt, kan je beter de mening van een professional vragen.
Wat hoor ik?
Zwaar geratel betekent dat je lagers waarschijnlijk versleten zijn. Tenzij je een Ducati hebt. Bij een Ducati wijst geratel op een droge koppeling.
Wat ruik ik?
Een doordringende brandgeur is waarschijnlijk een teken dat je te vaak een sprintje hebt getrokken bij verkeerslichten. Je koppeling ziet daar sterk van af en kan beginnen slippen. Pas dus op voor je koppeling de volgende keer dat je een sprintje trekt!
Wat voel ik?
Heb je het gevoel dat je een lekke band hebt? Dat kan twee dingen betekenen. Of je hebt effectief een lekke band, of je banden zijn zo warm geworden door het rijden dat ze grip verliezen. Dat geeft het gevoel alsof je een lekke band hebt. Vooral sportieve rijders, die bijvoorbeeld vaak in de bergen of op het circuit in bochten rijden, kunnen daar last van hebben.
Sommige mankementen kan je herkennen voor je naar de garage gaat. Heb jij al eens op je zintuigen vertrouwd toen je problemen had met je motor?