Wintertijd: winterslaap voor uw motor?
Het einde van het jaar nadert en de dagen worden steeds korter. Wat betekent dat de koude wintermaanden er écht aankomen. Gaat uw motor op stal tijdens die periode? Wij vertellen u hoe u dat het beste voorbereidt.
Het motorseizoen is afgelopen, wat betekent dat we steeds minder motorrijders kruisen op de weg. Motorclubs maken nog een laatste rondje en deelnemers aan motortochten wachten in spanning af of die nog wel kan doorgaan door het slechte weer. Daarna worden veel motors op stal gezet om de wintertijd te overleven. Wij geven u tips om uw motor zorgeloos in zijn winterslaap te laten gaan.
Olie(filter)
Het eerste wat u moet controleren, is de olie. Ververs de olie en vervang de filters. Oude olie bevat vuil, wat het motorblok kan aantasten. Zuivere olie smeert goed. Zo voorkomt u problemen als u in het voorjaar het eerste ritje gaat maken.
Roest verwijderen
Heeft uw motor last van roest? Verwijder dat dan met schuurpapier om uitbreiding van de roestplek te vermijden. Bescherm de motor met een roestwerend middel en breng daarna een nieuwe laag lak aan.
Ongelakt metaal behandelen
Spuit ongelakte metalen onderdelen in met anticorrosiespray. Vergeet ook de vorkpoten en demperstangen niet. Breng zorgvuldig een dunne laag aan. Als u een plek vergeet, kan daar gemakkelijk roest ontstaan.
Ketting reinigen
Poets de ketting grondig met een kettingreiniger. Behandel hem daarna met een kettingspray. Spring niet meteen na die behandeling weer op uw motor. De spray heeft tijd nodig om goed te hechten. Als u meteen daarna gaat rijden, ‘centrifugeert’ u de spray weg nog voor hij heeft kunnen inwerken.
Banden
Als u uw motor op stal zet in de winter, zet u hem best op een winterbok. Op die manier komen de banden van de grond en voorkomt u platte banden. Lukt dat niet? Als alternatief kunt u ook de bandenspanning met 0,5 bar verhogen. Verplaats om de twee weken de motor even. Let er wel op dat u in het voorjaar de bandenspanning weer moet verlagen.
Met een volle tank de winter door
De binnenkant van de brandstoftank kan ook last krijgen van roest. Daarom zet u de motor best met een volle tank op stal. Tijdens het tanken kunt u een brandstofadditief in de tank gieten. Zo voorkomt u condensvorming, verkoling van de verbrandingsruimte en verharsing van de carburateurs. Maak na toevoeging van dat additief nog een toertje met de motor, zodat het product goed zijn werk kan doen.
Elektronica
Vergeet zeker de elektronica niet. Gebruik contactspray om corrosie op de schakelaars te voorkomen.
Rubber invetten
Gebruik een spray op basis van wax om alle kabels mee in te spuiten. Op die manier blijft het rubber soepel en barst het niet.
Accu
Een winterstop is schadelijk voor de accu. Een accu ontlaadt zichzelf en als hij te ver leegloopt, wordt het accuzuur te zuur. Dat leidt ertoe dat de accu beschadigd raakt en niet meer goed oplaadt. Laad de accu om de drie weken volledig op of gebruik een druppellader om de accu ook tijdens de wintermaanden in goede conditie te houden.
Ventilatiehoes
Tot slot kunt u de motor afdekken. U gebruikt daarvoor best geen oude lakens of dekens. Die houden namelijk vocht vast, waardoor roestvorming weer bevordert wordt. Een speciale ventilerende indoorhoes is een betere optie. Let erop dat die hoes de onderdelen die u net behandeld heeft niet raakt, anders kan hij blijven plakken. Staat de motor in de winter buiten? Kies dan voor een speciale buitenhoes. Om condensvorming te vermijden, laat u de hoes om de twee à drie weken luchten op een zonnige of winderige dag.
Ziet u een overwintering voor uw motor niet meer zitten? Dan kan u overwegen om uw motor te verkopen. Via deze site is dat heel eenvoudig en wij helpen u persoonlijk bij de verkoop. Probeer het gerust, het is vrijblijvend en zonder kosten.