Help, wildschade!

Nu het weer herfst is, kijken veel mensen al uit naar een uitstapje richting de Ardennen. In de natuur rijden is echter heel anders dan een typische rit door de stad: in de bossen leven natuurlijk ook dieren, en die steken niet voorzichtig over. Hoe vermijd je dat je per ongeluk een hert, everzwijn of ander dier aanrijdt? Wij geven je enkele tips.

Voorkomen is beter dan genezen

Schade door wildHet is een cliché, maar voorkomen is écht beter dan genezen. Let daarom extra goed op de verkeersborden, zeker bij verkeersbord A27 moet je oppassen: dit bord signaleert dat er regelmatig groot wild passeert. Pas je snelheid dus zeker aan als je dit bord tegenkomt en hou ook de wegbermen in de gaten.

In de Ardennen en andere bosrijke omgevingen zijn er ook veel ‘kronkelwegen’ met scherpe bochten die de zichtbaarheid sterk reduceren. Ook hier pas je je snelheid best aan, een dier raken in een snelle bocht is levensgevaarlijk – zowel voor mens als dier. ’s Nachts gebruik je best de snelwegen. Als je toch op kleinere wegen moet rijden, kan je op verlaten wegen eventueel je grootlichten aanzetten zodat je beter (en vooral verder) ziet. Dat geeft je ook meer tijd om te reageren op wild dat onverwachts oversteekt. Dim je lichten echter onmiddellijk als je een dier tegenkomt, anders verblind je het dier en kan het geen vluchtweg meer vinden.

Houd er ook rekening mee dat wilde dieren zich erg onvoorspelbaar kunnen gedragen. Vaak blijft het niet bij één dier dat oversteekt: ze bewegen zich dikwijls voort in groepjes.

Veiligheidsmaatregelen

De impact van een botsing tussen een motor en een dier is groter dan de meeste motorrijders denken. Door de snelheid die je opbouwt, komt de klap harder aan. Een aanrijding tegen 60 km/uur met een edelhert is het equivalent van een aanrijding met een olifant. Hieronder geven we een overzicht van de meest voorkomende aanrijdingen en hun impact. Als uitgangspunt werd een snelheid van 60 km/uur gekozen.

Botsing met wild

Zo'n aanrijding kan zware gevolgen hebben. Om die gevolgen te beperken, kan je een aantal veiligheidsmaatregelen nemen. ABS is nog niet zo populair op een motor, maar het kan wel helpen. ABS, wat staat voor 'antiblokkeersysteem', zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren als je een noodstop moet maken. Op die manier behoud je de controle over je motor als je plots moet remmen. Daarnaast kan ABS ook de remafstand verkleinen. De kans op een aanrijding met groot wild wordt daardoor kleiner. Het systeem zal vanaf 2016 wel verplicht worden voor alle motors. Een goede investering dus!

Om jezelf extra te beschermen bij een ongeval, kan je bij Dainese een motorpak kopen met een ingebouwde airbag. Het ziet eruit als een gewoon motorpak, maar zodra je ergens tegen botst, wordt de airbag in het pak opgeblazen. De airbag is via een apparaat gelinkt aan je motor, zodat hij tijdig opblaast. De motorpakken van Dainese beschermen je rug, sleutelbeenderen en borstkas tegen de impact van een botsing. Airbags in de motor zelf zijn nog niet standaard ingebouwd, maar Honda biedt dit wel aan in zijn Goldwing model.

Toch een ongeluk, wat nu?

Kijk eerst of het dier nog leeft. Indien ja, bedek dan eerst zijn ogen met een deken of een trui, dit zorgt ervoor dat het dier rustiger wordt. Vervolgens bel je de hulpdiensten: de politie zal een PV komen opstellen en ondertussen wordt het dichtstbijzijnde dierenopvangcentrum verwittigd. Indien het dier niet meer zou leven, volg je nog steeds dezelfde procedure aangezien dergelijke centra ook dikwijls verantwoordelijk zijn voor het ophalen van het kadaver.

Gevarendriehoek na aanrijding

Ondertussen neem je de typische voorzorgen die bij elk ongeluk gelden: zet je driehoek en zorg ervoor dat jij en je motor duidelijk zichtbaar zijn voor andere bestuurders. Breng jezelf in veiligheid door aan de kant te gaan staan en vergeet je fluovest niet aan te trekken voor extra zichtbaarheid.

Ben ik verzekerd?

Als je een omnium-verzekering hebt, is er geen probleem. Alle wildschade wordt dan door de verzekering gedekt. De verzekering zal waarschijnlijk vragen naar bewijsstukken, je maakt dus best enkele foto’s van de schade. Eventuele getuigen zijn ook nuttig, zij kunnen meer uitleg geven zodat de verzekering een goed beeld krijgt van de situatie.

Zonder omnium is het complexer, je kan best direct contact opnemen met je verzekering om te vragen of ze in een dergelijk geval tussenkomen. Als de verzekering weigert de kosten te dekken, kan je een aanvraag indienen bij het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds voor een vergoeding. Bij een dergelijke aanvraag moet je kunnen bewijzen dat het een ongeluk was dat niet te voorkomen was, er moet dus sprake zijn van overmacht.

Heb jij al dit al ooit meegemaakt? Hoe reageerde je toen?  Laat het ons zeker weten in de reacties. We wensen jullie allemaal een veilige tocht naar de Ardennen toe, en een hele fijne vakantie!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands