Wasbeurt voor je motor: dos en don’ts
Net als een auto heeft ook een motor heel wat zorgen nodig. Regen kan het grootste vuil wel van je motor spoelen, maar regenwater kan niets beginnen tegen hardnekkig vuil. Je motorfiets regelmatig een goede wasbeurt geven kan dus zeker geen kwaad. Geen idee hoe je dat moet aanpakken? Wij helpen je op weg.
Als het op motorhygiëne neerkomt, kunnen motards in twee groepen onderverdeeld worden: zij die zoveel van hun motor houden dat ze hem regelmatig een wasbeurt geven en zij die absoluut geen zin hebben om hun motor te wassen of er het nut niet van inzien. Toch ziet ook die tweede groep zich wel eens verplicht tot een motorwash. Niet evident als je niet goed weet hoe je dat moet aanpakken. Gelukkig is ikwilvanmijnmotor.be er om een aantal handige tips te delen.
Houd je zadel droog
Voor je aan de wasbeurt begint, kan je best je zadel afdekken of demonteren. Het zadel mag namelijk niet te nat worden, omdat je dan het risico loopt op rottend binnenwerk. Rottend binnenwerk leidt er na verloop van tijd toe dat je zadel minder comfortabel zit. In kleine hoeveelheden vormt water geen probleem.
Water is niet de enige vijand van je zadel tijdens een wasbeurt. Als je je motor waxt, let er dan op dat de wax niet op je zadel terechtkomt. Wax maakt namelijk witte vlekken. Heb je toch wat wax op je zadel gemorst? Verwijder dat dan meteen met een vochtige doek.
Hogedrukspuit? Nee!
Vaak wordt een hogedrukspuit gebruikt om het ergste vuil weg te spoelen. Eigenlijk is dat geen goede methode. Met een hogedrukdrukreiniger komt het water met hoge kracht op je volledige motor terecht, ook op de plekken die eigenlijk niet schoongespoeld moeten worden, zoals de ketting. De lak van je motor lijdt eveneens onder zo’n krachtige wasbeurt. Een betere oplossing om het vuil snel los te weken, is de tuinslang. De druk op het water is een stuk lager dan bij een hogedrukreiniger. Uiteraard kan je ook gewoon een emmer water gebruiken.
Ga voor koud of lauw
We raden je aan je motorfiets te wassen met koud of lauw water. Gebruik geen warm of heet water. Warm water is al zeker afgeraden als je pekel of strooizout wil wegwassen. Pekel valt je motor agressiever aan onder invloed van warmte. Om te vermijden dat pekel je rijtuig volledig aantast, laat je eerst je motor afkoelen en spoel je hem daarna voorzichtig af met koud of lauw water. Daarvoor mag je perfect een tuinslang gebruiken, zolang je de hogedrukreiniger maar met rust laat!
Vergeet afwasmiddel
Om je motor te wassen, kan je best autoshampoo gebruiken. Heb je geen autoshampoo bij de hand? Gewone haarshampoo kan daarvoor invallen. Gebruik in geen geval afwasmiddel. Afwasmiddel ontvet je voertuig wel, maar tast ook de lak van je motor aan. In afwasmiddel zitten namelijk zuren die de glans van je motorfiets aantasten, waardoor je motorfiets er na een paar wasbeurten dof zal uitzien. Het resultaat van je wasbeurt blijft ook niet lang: door afwasmiddel te gebruiken, zorg je er eigenlijk voor dat vuil zich gemakkelijker kan vastzetten op je motor en dat wil je net vermijden.
Voorzichtig met het windscherm
Let op als je je windscherm poetst. Een windscherm kan enkel met koud of lauw water worden gereinigd. Hierboven hebben we al gemeld dat afwasmiddel uit den boze is als je je motor wast, maar voor het windscherm moet je ook (auto)shampoo aan de kant laten liggen. Reinigingsproducten kunnen het windscherm aantasten waardoor het kan barsten. Als je moeite hebt om het vuil van je windscherm af te krijgen, leg dan een natte doek over je scherm en laat het vocht van die doek even inwerken om het vuil zachter te maken en los te weken.
Heb jij nog tips voor je medemotards? We horen ze graag!