Top 8 Chinese kopieën
Ook al loopt de Chinese motormarkt er niet mee te koop, het gebeurt wel degelijk: Chinese namaak motoren van andere merken. Of het nou Europese, Amerikaanse of Japanse motorfietsen zijn, niemand wordt gespaard. Sommige van deze kopieën is niet meer op de markt te krijgen na klachten van de originele merken. Maar veel van deze dubbelgangers zijn gewoon nog op de markt, soms in China zelf maar ook veelal in Pakistan. We hebben een top tien gemaakt waarbij het moeilijk wordt om de lach in te houden.
Moto S450RR
Veel mensen reageerden enthousiast toen zij deze foto van de S450RR langs zagen komen. Heeft BMW een A2 versie gemaakt van hét sportmodel? En balen toen ze erachter kwamen dat deze alleen in China te koop was. Maar na iets langer kijken bleek het dat het niet ging om de Duitse fabrikant, maar om een Moto. Tot in het kleinste detail is deze motor schaamteloos gekopieerd. Zelfs het logo lijkt op dat van BMW, maar dan gedraaid. Zoals zijn grote 'broertje' heeft deze Moto geen 999cc sterke motor met 207 pk, maar een 450cc tweecilindertje met 24 pk. Niet echt om warm van te lopen.
De Moto S450RR zal niet in Europa geleverd worden, maar misschien kijkt BMW wel bij hen af!
Yamax Z400
Het is niet moeilijk om te zien waar deze Yamax de dubbelganger van is. De Kawasaki Z1000 is een 142 pk sterke motor met een bruut 1000 cc motorblok. De Yamax daarentegen heeft een 400 cc tweecilinder blokje wat een topsnelheid oplevert van 155 km/u. Deze Z400 is gek genoeg wel te krijgen buiten China, in Marokko welteverstaan. Zij hebben een video uitgebracht waar de Z1000 kloon zijn 26,7 pk bij 8300 toeren per minuut showt.
Deze is compleet nageaapt van de Kawasaki Z1000, alleen de groene kleur is net niet goed.
Sigma Warrior 350
Dit is nog een voorbeeld van een goedkope kloon van een Europese motor. Hierbij is al helemaal niet moeilijk om te spotten wat het origineel is, het staat er namelijk gewoon op. Weliswaar in een ander lettertype, waardoor het dus officieel niet niet mag. Maar dit is uiteraard geen echte Ducati 848, maar een 350 cc namaak. Sigma is zoals altijd voorzichtig met specs noemen, zo wordt van deze motor het vermogen en koppel niet bekend gemaakt.
Zelf de naam van het origineel staat gewoon brutaal op de motor vernoemd.
Motrac MG500
Het merk Motrac kende u wellicht nog niet, het is dan ook relatief nieuw. Maar het design van de Motrac MG500 lijkt toch wel erg geïnspireerd te zijn door een andere Ducati, de Multistrada. Maar niet alleen het ontwerp is afgekeken, het blok is bijna identiek aan het blok van de Honda GB500. Het is weliswaar 20 cc meer, de specificaties zijn exact gelijk. Dit zou kunnen komen doordat er gebruik is gemaakt van heel zwaar gietijzer in plaats van aluminium.
Deze kloon lijkt nog meer op een vogel dan de originele Multistrada al doet.
Chang Jiang CJ750
Vaak wordt deze CJ750 een Chinese BMW replica genoemd. Maar eigenlijk is dit een namaak van de IMZ M-72 uit 1956, die zelf afgeleid is van oude BMWs uit de jaren 30. Deze Chang Jiang is ook al een oudje uit de jaren 60. Net als de BMW R71 en de daar op lijkende M-72 is deze uitgerust met een boxer motorblok en is cardan aangedreven. Vaak hebben deze motoren een zijspan erbij, die ook een achteruitversnelling heeft.
Bijna altijd worden deze CJs geleverd met zijspan, maar dit is een los exemplaar.
Yayama R6
Tja, Yayama, Yamaha. Dat laat weinig aan de verbeelding over waar deze motor op geïnspireerd is. De Yamaha R6 is een zeer goed verkochte en zeer geliefde sportmotor uit Japan, ze zijn dan ook veelvuldig op circuitdagen te spotten. De originele heeft ongeveer 120 pk, dat is tenminste nuttig op een circuit. Dit 350 cc motortje zal wel moeite hebben om mee te komen.
Ze hebben met de naam Yayama niet echt moeite gedaan om te verhullen waar de inspiratie vandaan kwam.
Lifan hunter 125
De Lifan is ook een Chinese motor, maar wordt alleen geleverd in Thailand. Dit is een 125 cc luchtgekoeld motorfietsje dat toch wel veel weg heeft van de Ducati Scrambler Icon-serie. Zelfs de kleuren zijn exact hetzelfde leverbaar. Deze motor heeft dan wel een veel kleiner blokje en daarbij passende veel kleinere 14 inch wielen. De specificaties van het motorblok zijn niet bekend gemaakt, maar dat zal wel iets lager liggen dan bij het origineel van de Italiaanse motorfabrikant.
Hier hebben we zelf het origineel er even naast gezet om de overeenkomsten goed te kunnen zien.
C8 Tomahawk
Als afsluiter van deze top 8 hebben we de Tomahawk C8. Dit is duidelijk een goedkope kloon van de KTM Duke. Ook hier hebben ze dat niet geprobeerd te verhullen. De styling, de kleuren, de stijl van het frame, de koplamp en de wielen. Alles is nagedaan. Als u er goed naar gaat kijken ziet u wel verschil. Het origineel is zeker beter uitgerust, te zien aan bijvoorbeeld de remmerij en het dashboard. De Tomahawk is te krijgen met blokjes van 150 cc tot en met 300 cc.
De Tomahawk C8 is in ook weer zo'n net-niet-fabriekskleurversie van KTM oranje.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Steeds meer vrouwelijke motards
- Verschillende types motoren: Welk carrosserie past bij u?
- Wat betekent cc, cilinders, pk, gewicht?
- Wasbeurt voor uw motor: dos en dont's
- BRAVO: De dagelijkse check van uw motor kunt u zelf!
- De vier Japanners: de eerste Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha
Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.