Tijd voor enduro rijden!
De temperatuur gaat weer naar beneden dus de herfst is weer in aantocht. Voor sommige motorrijders is dit het moment dat de straatmotoren winterklaar worden gemaakt en de stalling in gaan. Sommige motorrijders rijden nog wel een tijdje door en de echte diehards stappen nooit af van hun motor, maakt niet uit hoe koud het wordt. Of u nou doorrijdt met de straatmotor of niet, de herfst betekent dat het enduro seizoen weer gaat beginnen. Oktober en november zijn de maanden waarin het enduro rijden moet gebeuren. Dan worden de ritten en kampioenschappen georganiseerd.
Herfst
Het begin van de herfst staat symbool voor het begin van het enduro seizoen. Het is de traditionele wisseling van de wacht met de straatmotoren. Eigen enduro ritjes zijn vaak kortere ritjes met een lagere gemiddelde snelheid. Daardoor heeft u minder last van de kou, dan bij het gewone rijden op de weg. Desalniettemin is het aan te raden om u warm genoeg aan te kleden. Vergeet uiteraard ook niet de bescherming die nodig is voor (offroad) motorrijden. Vooral als de dagen en nachten echt koud worden is de grond hard. Als u dan valt en u draagt geen goed protectie kunnen nare verwondingen het gevolg zijn.
Mocht u echt interesse hebben in enduro rijden, dan kunt u zelf eerst beginnen met leren op onverharde wegen te rijden. Begin met niet heftige wegen voordat u meteen het bos in duikt. Ook zijn er allerlei cursussen en trainingen die u op weg helpen. Op de lokale crossbaan kan men vaak terecht om wegwijs te worden op het onverharde.
Een veel voorkomend probleem bij het enduro rijden: Help, ik zie niks!
Enduro ritten
Een echte enduro rit is geen kort ritje. De enduro's duren vaak uren en zijn dikwijls meer dan 100 km. Hierbij is uithoudingsvermogen essentieel. Enduro komt dan ook van het Engelse woord endurance, wat letterlijk uithoudingsvermogen betekent. Ook al is het natuurlijk de bedoeling dat u zo snel mogelijk de afstand kan rijden, het is niet mogelijk de gehele afstand op uw snelst te rijden. Hierdoor is het niet de snelste die wint maar degene die lang genoeg een hogere snelheid kan volhouden. Vaak worden de afstanden verdeeld over kortere blokken, maar lang zijn de pauzes niet. Enduro rijden is echt knokken, tegen uzelf, tegen de motor, tegen het terrein. Maar dat gevoel wat erbij komt kijken is fantastisch. In België kan u echt een Paris-Dakar gevoel krijgen. U moet leren de krachten te verdelen, u moet het immers wel kilometers en kilometers volhouden. Meteen meedoen met de gehele enduro kalender is wel heftig. U kan beter wat rustiger aan beginnen met enkele ritten meedoen, hiervoor kan u een daglicentie aanvragen op de website van de Belgische Motorrijdersbond.
Motor klaar maken
Om met een georganiseerde rit mee te mogen doen moet u in het bezit zijn van een geldig A rijbewijs. Een deel van het parcours vindt namelijk plaats op de openbare weg. Dit betekent dus ook dat de motor een geldig kenteken moet hebben en minimaal WA verzekerd zal moeten zijn. Neem de hierbij behorende papieren dus altijd mee. Dit is sowieso verplicht op de weg maar meedoen met een georganiseerde rit kan u ook wel vergeten zonder deze papieren. De motor moet voor elke rit door een technische keuring. Bij zo'n keuring wordt vooral gelet op het hebben van een transponder, het uitlaatgeluid, goede type en de staat van de enduro banden, verlichting en een snelheidsmeter. Verder moet de motor technisch in orde zijn, denk hierbij aan het blok, frame(delen) en remmen.
Elektrische enduro motoren
De laatste tijd is het debat over motoren en hun impact op de omgeving in volle gang. Vooral het debat over het uitlaatgeluid is niet te missen. Veel meer controles, motoreneigenaren worden beboet, wegen worden afgesloten, allemaal om het overlast op de omgeving te beperken. Hier is natuurlijk veel over te zeggen, maar dat gaan we hier niet doen. Één van de oplossingen is het hebben van een elektrische motor. Daar heeft de omgeving veel minder last van. Geen schadelijke uitstoot, geen lawaai, geen olie en benzine en minder onderhoud.
Terwijl de elektrische straatmotor bij veel motorrijders nog niet echt wil aanslaan, doen de elektrische cross- en enduromotoren het een stuk beter. Bij enduroritten is een elektrisch exemplaar dan ook wel te spotten. Het hoge koppel dat direct in het toerenbereik beschikbaar is is ideaal voor een enduro. Doordat de gemiddelde snelheid lager ligt dan op de weg gaat de accu ook een stuk langer mee. De ritten gaan ook vaak dwars door natuur heen, waardoor een milieubewuste elektrische motor juist passend is. En minder onderhoud en betrouwbaarheid is natuurlijk ook fijn, dan hoeft u minder te sleutelen tussen de ritten door!
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Belgische motorverkoop 2020 in de lift
- Verplichte technische keuring van motoren in België zal motorverkopen beïnvloeden
- BRAVO: Zo checkt u uw motor zelf
- Wintertijd: winterslaap voor uw motor?
- Wasbeurt voor uw motor: dos en dont's
Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.