5 motors voor op je bucket list
Elke motorrijder heeft wel een grote wens: racen op een circuit, een bepaalde route afleggen met de motor of rijden op een speciaal model. Voor die laatste wens geeft ikwilvanmijnmotoraf.be alvast wat inspiratie. De keuze in motors is enorm groot. Wat als je eender welke motor in eender welke uitvoering mocht kiezen? Voor welk model zou jij dan gaan? De Yamaha YRZ-M1 is een voor de hand liggende keuze. Wij hebben vijf modellen uitgekozen die ook zeker een plaatsje op jouw bucket list verdienen.
Boss Hoss V8
De Boss Hoss V8 is een Amerikaanse zware motor met een gewicht van ongeveer 500 kg. Boss Hoss is in 1990 begonnen met de productie van motors en trikes. De V8 is voorzien van een zwaar motorblok van Chevrolet.
Flying Merkel
Het merk Merkel bouwde van 1902 tot 1915 motors. De fabrikant heeft in zijn korte bestaan heel wat invloed gehad. De Merkel, ook wel bekend als de Flying Merkel, werd gebouwd met het oog op snelheid. Merkel was een geduchte concurrent voor Harley Davidson en Indian.
Yamaha WR450F 2-TRAC
Yamaha is de enige fabrikant die ooit een enduro motor met tweewielaandrijving gebouwd heeft. De WR450F 2-TRAC is zo gebouwd dat het voorwiel nooit sneller kan draaien dan het achterwiel. Als de grip van het ene wiel afneemt, wordt het vermogen automatisch aangepast, zodat het voorwiel het overneemt. Een prachtig systeem, maar veel te zwaar en gevoelig voor storingen. Daarom werd deze motor niet ingezet tijdens races.
Horex VR6
Het motormerk Horex heeft een lange geschiedenis. Het merk is verschillende keren verdwenen en later weer verschenen. Het merk werd in 2010 gekocht door Volkswagen. De Horex VR6 is een 6-cilinder motor waarin techniek van Volkswagen werd toegepast. Het is de enige motor waarbij de cilinders naast elkaar zijn geplaatst.
Honda NR750
De NR750 was een ambitieus project van Honda. Honda was ervan overtuigd dat het geluid van de motor gereduceerd kon worden door ovale cilinders te gebruiken. Het project mislukte echter compleet. De NR kreeg de bijnaam ‘Never Ready’. Dat bleek echter geen correcte bijnaam. In 1987 introduceerde Honda de NR750, een motor met zeer betrouwbare ovale cilinders. De aanhouder wint?
