De motor van vroeger, herken jij hem nog?
Vintage is vandaag weer helemaal in. Veel mensen vinden het tegenwoordig hip om oude platenspelers, radio’s en zelfs kledingstukken van grootmoeders zolder te halen en een prominente plaats in het huis te geven. Nostalgie voedt de economie, we verlangen terug naar tijden waarin alles simpeler en beter leek. Maar was vroeger altijd beter? ikwilvanmijnmotoraf.be geeft hier enkele redenen waarom je in de jaren stillekes liever geen motorrijder was.
De tijd staat niet stil, en al zeker niet in de wereld van de automobiel en motorfietsen. Dagelijks verdienen duizenden mensen hun brood met het bedenken van manieren om uw rijcomfort en veiligheid te vergroten. Van de techniek van de motor tot de uitrusting en extra accessoires: er worden continu nieuwe dingen ontwikkeld. Maar ken je deze “klassiekers” nog?
Vetjas
Nog altijd een van de stoerste accessoires van de antieke motorrijder. De ingevette leren jekker beschermde de motorrijder tegen de natuurelementen. Het leer maakte de jas winddicht en het vet moest er voor zorgen dat de regen zo lang mogelijk werd tegengehouden. Stoer was de jas zeker wel, functioneel iets minder. Het vet had vaak de neiging om door frictie met de huid door de poriën van het leer door te sijpelen en ook de drager in te vetten. Het leer isoleerde daarenboven nog eens zo slecht dat je in de zomer vaak te warm en in de winter te koud had.
Pilotenhelm
De eerste functionele motorfietsen werden geproduceerd vanaf het begin van vorige eeuw. Hun succes en stoere imago hebben ze echter te danken aan de twee wereldoorlogen die de 20e eeuw tekenden. De eerste motorhelmen waren vaak gewoon de diensthelmen van soldaten en boden, buiten tegen kogels, weinig of geen bescherming tegen valpartijen. Zeker toen de motoren krachtiger en sneller werden was er nood aan betere bescherming om het aantal doden in te perken. Pas in 1954 ontwikkelde Roy Richter de eerste voldoende beschermende pilotenhelm. Pas vanaf de jaren ’70 werd het dragen van de motorhelm algemeen verplicht in Europa. De kans dat je dus als sixties motorrijder een helm had gedragen is gering.
Kickstarter
Voordat de elektrische starter in gebruik kwam, was de kickstarter de manier om je motor gestart te krijgen. Het principe van de kickstarter was dat je door pompende bewegingen met het startpedaal te maken de motor startte. Dit was vaak niet alleen een tijdrovende onderneming, maar kon ook voor fysieke ongemakken zorgen. De terugslag was zeer belastend voor de enkel en er bestaan zelfs voorbeelden van mensen die hun been braken bij het aanzwengelen van hun motor. Een simpel knopje lijkt nu ineens niet meer zo’n belachelijke manier om je motor te starten.
Zadel
Wanneer je je de volgende keer vergaapt aan een klassieke motorfiets, vergeet dan voor je wegdroomt het zadel niet eens te inspecteren. Moest je eraan twijfelen, dat is in veel gevallen inderdaad die verharde lap leer met twee veren onder. Bedenk daarna eens hoe de eigenaar zijn machine vaak over oneven wegen moest manoeuvreren en je voelt de fantoompijnen spontaan door je achterwerk schieten. Tegenwoordig is het comfort van uw zitvlak gegarandeerd door een meer ergonomisch zadel en een betere ophanging van je motor.
Wat vind jij? Ga je liever terug naar die goede oude tijd of ben je toch wel blij met de moderne ontwikkelingen op motorgebied?