Moto Morini weer in de winkel
Het Italiaanse motormerk Moto Morini zal binnenkort weer in een aantal Belgische winkels te verkrijgen zijn. Sinds 2011 was het merk enkel online verkrijgbaar. De motors zullen bij vijf motorverdelers verkrijgbaar zijn.
In eerste instantie was Moto Morini verkrijgbaar bij twaalf Belgische motorverdelers. In 2010 kwam daar echter verandering in: het bedrijf ging failliet, werd overgenomen en in 2012 werden de motors online aangeboden. Voor het onderhoud konden motorrijders wel met hun motor naar de oude verdelers, maar de motors werden er niet meer verkocht. Vorige maand werd echter weer een deal gesloten met een Belgische importeur. Binnenkort zullen de motors ook weer fysiek te koop zijn.
Oprichting van Moto Morini
Moto Morini werd in 1937 opgericht in Italië door Alfonso Morini. Het bedrijf bouwde toen driewielers en motors. De motors werden al vrij snel gebruikt in de motorsport en haalden ook verschillende titels binnen. Aan het einde van de jaren 1960 werd het bedrijf, na de dood van Alfonso Morini, overgenomen door zijn dochter. Zijn dochter werd daarbij bijgestaan door Franco Lambertini, die eerder voor Ferrari werkte. Lambertini ontwierp de tweecilinderversies van de Morini 350 en de Morini 500. Met de hulp van Lambertini deed het Italiaanse motormerk het in de jaren 1970 goed. De motors waren goed uitgerust en konden concurreren met zwaardere motors.
Verschillende overnames
De verkoopcijfers van het bedrijf daalden aan het begin van de jaren 1980 sterk. In 1987 werd besloten het bedrijf te verkopen aan Cagiva, een ander Italiaans motormerk. De samenwerking tussen Lambertini en Cagiva verliep niet vlot, waardoor Lambertini uiteindelijk besloot voor de concurrent Piaggio-Gilera te gaan werken. Tot het bedrijf Cagiva behoorden verschillende grote motormerken. Naast Moto Morini maakten ook, onder andere, Ducati en Husqvarna deel uit van het motorconcern. In 1996 werden Ducati en Moto Morini verkocht aan de Texas Pacific Group, tegenwoordig bekend als TPG Capital. Een paar jaar later werd Moto Morini opnieuw overgenomen, deze keer door een neef van Alfonso Morini. Het motormerk werd zo onderdeel van Morini Franco Motori.
Het faillissement
Na de overname door Morini Franco Motori produceerde Moto Morini verschillende nieuwe motors. In 2009 ging het echter mis. Het bedrijf kwam in financiële problemen en vroeg een faillissement aan. In 2011 werd effectief naar een koper gezocht en die werd ook gevonden in het Italiaanse bedrijf Eagle Bike. Dankzij die overname konden motorrijders weer een nieuwe Moto Morini aanschaffen. Eagle Bike experimenteerde echter met een nieuwe verkoopstrategie: de motors werden online te koop aangeboden en werden niet meer verkocht bij fysieke motorverdelers. Motorrijders konden wel nog terecht bij de vroegere verdelers van het Italiaanse merk voor het onderhoud van hun motor.
Nieuwe importeur
Vanaf dit jaar zullen de motors wel weer bij motorverdelers te koop zijn. Moto Morini heeft een deal gesloten met het Belgische SGM Import. Op het Autosalon in Brussel, waar ook twee paleizen gewijd waren aan motors, werden zelfs al twee modellen van het merk voorgesteld. Er zullen vijf modellen beschikbaar zijn bij de negen Moto Morinie verdelers in België. Het gaat om de 11 ½ 1200, de Scrambler 1200, de Carsaro 1200 Veloce, de Granpasso 1200 en de Rebello 1200. De prijzen voor de basisversies van die modellen variëren van 11.480 euro voor de 11 ½ 1200 tot 22.790 euro voor de Rebello 1200.