Meer details bekend over de keuring voor motoren
Eerder hebben we al een blog geschreven over dat motorrijders in het ganse land eraan zullen moeten geloven: een keuring voor onze motorfietsen. Sinds deze blog zijn er steeds meer details bekend gemaakt door het kabinet. Hier lees je alle laatst bekend gemaakte details. Het lijkt gelukkig redelijk mee te vallen. Maar wat uiteraard weer heel Belgisch voelt: niet in het hele land zullen dezelfde regels gelden.
Geen periodieke keuring voor motoren in België
Uit een persbericht van de Vlaamse regering hebben ze duidelijk gemaakt dat de keuring in ieder geval geen periodieke verplichting zal zijn:
''Motorfietsen moeten vanaf 1 januari 2022 verplicht naar de keuring bij verkoop en na ongeval. Die beslissing komt er na een principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering. Ze is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU en kadert binnen het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan met als ambitie nul verkeersdoden tegen 2050. Motorfietsen zullen dus niet onderworpen worden aan een periodieke keuring.''
Bron: Technische keuring van motorfietsen | Vlaanderen.be
Voorlopig staat de startdatum al snel op de planning, 1 januari 2022. Dit is al aardig snel aangezien niet eens alle praktische details bekend zijn.
Welke voertuigen moeten straks gekeurd worden?
Niet alle motoren zullen gekeurd moeten worden. Het zal gelden voor zowel twee- als driewielers van boven de 125 cc, mits uitgerust met een verbrandingsmotor. Elektrische of hybride motorfietsen hoeven niet gekeurd te worden als ze minder dan 11 kW aan maximumvermogen hebben, en niet harder dan 45 km/u kunnen rijden.
De keuring zal moeten plaatsvinden in daarvoor goedgekeurde keurcentra. Deze zullen verspreid over Vlaanderen goed beschikbaar moeten zijn straks. Dus niet alle keuringscentra, en al helemaal niet alle motordealers zullen deze keuring mogen uitvoering straks.
Wat gaat de keuring kosten?
Hoeveel de keuring voor motoren gaat kosten in nog niet bekend. Wat wel bekend is gemaakt is dat het goedkoper zal uitvallen dan dezelfde keuring voor auto's, en deze kost 60 euro.
Hoe gaat de keuring eruit zien?
Een feit waar veel motorrijders toch wel opgelucht van zijn is dat de keuring niet gaat lijken op de Duitse TÜV. Dat wil zeggen dat de motor niet hoeft te voldoen aan typenormen zoals beschreven op het keuringsattest. De motor hoeft dus gelukkig niet teruggebouwd te worden naar zoals het uit de fabriek kwam rollen ooit. De modificaties die gedaan zijn mogen alleen niet het milieu of de verkeersveiligheid in het gedrang brengen. Dit is waar de keuring op gericht zal zijn. Dan beginnen alleen wel de vragen. Hoe zal beoordeeld worden wat veilig is? En welke onderdelen zal naar gekeken worden? Hoe gaat de keuring te werk na een ongeval? Zal het anders te werk gaan bij oldtimers?
De gewesten gaan niet hetzelfde te werk
De keuring in Vlaanderen zal puur de Vlaamse richtlijnen volgen. De keuring zal dus niet federaal geregeld zijn, maar zal anders zijn voor Vlaanderen en Wallonië. Net als bij veel verkeersregels zal u dus goed op moeten letten wat de regels zijn in dat gewest.
De keuring is wel een federale aangelegenheid. Maar de invulling hiervan zal, ons land kennende, verschillen per gewest. Mocht de keuring wellicht soepeler verlopen, of minder streng zijn in Wallonië, dan zullen Vlamingen hier vast graag gebruik van gaan maken. Woon je in Brussel, dan hoef je dus niet per se ook de keuring laten doen in Brussel.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Steeds meer vrouwelijke motards
- Verschillende types motoren: Welk carrosserie past bij u?
- 5 gouden tips voor een proefrit met de motor
- Wasbeurt voor uw motor: dos en dont's
- BRAVO: De dagelijkse check van uw motor kunt u zelf!
- Wat betekent cc, cilinders, pk, gewicht?
Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.