Euronormen voor motoren
Voor motoren gelden andere euronormen dan voor auto's. Momenteel geldt voor iedere nieuw geproduceerde motor de Euro 5 norm. Ook bestaande modellen moeten hier dus aan voldoen wanneer deze geproduceerd worden. Bij sommige modellen is dit niet te doen dus zullen deze verdwijnen.
Wat zijn de Euronormen?
Euronormen zijn reguleringen die vanuit de Europese Unie ingevoerd zijn. Deze regels hebben betrekkingen op alle gemotoriseerde voertuigen en hebben te maken met de hoeveelheid uitstoot die een voertuig mag produceren. Deze uitstoot van koolstofmonooxide (CO), koolwaterstof (HC) en stikstofoxide (NOx) en fijnstof wordt getest op een rollenbank. De normen worden uiteraard steeds strenger. Sinds 1 januari 2021 zitten we voor motoren op Euro 5. Door allerlei technische hoogstandjes proberen fabrikanten te voldoen aan de maatregelen. Denk aan katalysatoren, injectie en variabele kleptiming.
Mogen Euro 4 motorfietsen nog verkocht worden?
We kunnen er even niet omheen, we moeten toch weer even de pandemie noemen. Door het virus heeft de Europese Unie de ingangsperiode van de Euro 5 norm versoepeld. Vanaf 1 januari 2021 moeten nieuw geproduceerde motoren voldoen aan de Euro 5 norm. Door corona mogen handelaren Euro 4 motoren verkopen tot 31 december 2021. Voorwaarde hiervoor is dat handelaren hun voorraad Euro 4 motoren mogen verkopen, deze motoren moesten dus voor 1 januari al op kenteken verschenen zijn.
Euro 5 voor motorfietsen
Motoren moeten momenteel Euro 5 zijn. Auto's en vrachtwagens zitten al op Euro 6. Hierbij gelden weer aparte uitstoot normen voor benzines en voor diesels. Antonio Perlot, secretaris-generaal van het ACEM, een organisatie voor de Europese motor industrie, legt uit
“Technologie heeft een hele belangrijke rol gespeeld bij het verbeteren van de milieuprestaties van de motoren die straks aan de Euro-5 norm voldoen. ACEM-leden hebben flink geïnvesteerd in onderzoek en productontwikkeling om Euro-5 motoren te kunnen bouwen. Door gebruik te maken van onder andere drieweg katalysatoren met zuurstofsensorbesturingen, complexe elektronische motormanagementsystemen, geavanceerde brandstofinjectie en variabele kleptiming worden de eisen van de Euro-5 norm gehaald. Als gevolg hiervan zullen de milieuprestaties van een motor die voldoet aan de Euro-5 norm gelijk zijn als die van een Euro-6 auto."
Het wordt spannend welke motor modellen de Euro 5 norm blijven halen en welke zullen verdwijnen. In ieder geval zal het voor luchtkoelers als de BMW R Nine-T lastig worden.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Motor types: welk type carrosserie past bij u?
- Remmen op de motor; is dat een goed idee?
- Wasbeurt voor uw motor: dos en dont's
- Minder dan 30% van de trajectcontroles werkt
- Motoren in Brussel; 30 zones en (nog) geen kilometerheffing