De anatomie van een stuntmotor
Als u een goede stuntrijder ziet gaan, dan ziet het er heel eenvoudig uit. Maar schijn bedriegt, het vergt jarenlange oefening om het stunten met een motor echt onder de knie te krijgen. Vaak gebruiken stuntrijders dezelfde motor jarenlang, zo worden ze echt één met de motor. Maar welke aanpassingen zijn nodig om van een gewone motor een stuntmotor te maken? En welke motoren zijn geschikt om mee te stunten? Wij zochten het uit.
Hoe werkt een stuntmotor?
Een van de eerste dingen dat aangepast wordt op een stuntmotor is een geschikt stuur erop zetten. Een recht, breed stuur zorgt ervoor dat de stuntrijder rechter op kan zitten. Hierdoor ervaart de rijder meer controle en kan de motor makkelijker van richting veranderen. Stoppies worden bijvoorbeeld zo makkelijker uitgevoerd. Als er een moderne motor gebruikt wordt, zal ook meteen gezorgd worden dat de ABS niet meer kan ingrijpen.
Het remsysteem wordt vaak geheel aangepakt. Normale straatmotoren hebben een veel kleinere rem achter dan voor. Stuntrijders gebruiken hun achterrem veel en daarom zijn de achterremmen veel groter. Soms gebruiken ze alleen een grotere schijf en remklauw, maar dikwijls wordt er ook gebruik gemaakt van dubbele remklauwen op één achterschijf. Dit is zodat de remmen minder heet worden.
Veel stuntrijders hebben een extra remhevel aan de linkerkant van het stuur om ervoor te zorgen dat de achterrem ook bediend kan worden als de rijder de voeten niet op het pedaal heeft staan. Ook zorgen ze ervoor dat het stuur een grotere stuuruitslag krijgt om meer bereik te hebben in de korte bochten.
Een veelvoorkomende feature op een stuntmotor is de platte tank. Soms wordt dit door een beunhaas gedaan door een deuk te slaan in de bestaande tank van de motor. Maar verstandiger is het om een speciale stunttank te kopen. In deze tanks zit een speciaal schuim zodat de benzine niet klotst en de balans van de motor kan verstoren. Ook is de deuk speciaal ontworpen om op de kunnen leunen met voeten of op de knieën.
De keuze van banden en welke gearing wordt gebruikt bij de kettingaandrijving is per rijder verschillend. Zorg in ieder geval voor goede grip door goede banden aan te schaffen. Qua tuning van het blok wordt er vaak niet eens veel gedaan. Al zijn betere koeling, een quickshifter en een sportuitlaat niet zeldzaam.
Welke motoren zijn geschikt als stuntmotor?
Vaak is te merken dat stuntmotoren gekozen worden om het motorblok en de zitpositie. Nakeds of sportmotoren zijn geliefd vanwege de lage zitpositie. Dat het gewicht laag moet liggen is echt een gegeven bij stuntmotoren. Verder zijn de motoren met blokken van meerdere cilinders gemakkelijker soepel te bedienen dan bijvoorbeeld één- of tweecilinders. Stuntmotoren moeten ook hard op kunnen trekken, dus zijn stuntmotoren vanaf 500cc tot ongeveer 1000cc het meest geschikt. Stunt motoren zijn ook te vinden voor een laag budget. Zo zijn de CBR600F3 of een Kawasaki 600cc Ninja zeer populaire stuntmotoren. Sommige stunters gebruiken een Suzuki GSX-R 1000 omdat ze meer gericht zijn op hoge snelheid stunts. Maar het gaat vooral om de voorkeur van de rijder en welke stunts het doel zijn.
Waar is een stuntmotor show te zien?
Er zijn veel grotere motorevenementen in het jaar waar stuntshows plaatsvinden. Zo is ieder jaar op de motorbeurs in de jaarbeurs in Utrecht een groot programma aan stuntshows. Nou is dit jaar de motorbeurs niet doorgegaan natuurlijk, maar volgend jaar zijn de stunters vast weer van de partij. Er zijn wel meer evenementen waar stuntshows plaatsvinden. Een korte internet zoektocht laat snel zien waar deze evenementen plaatsvinden. Wat ook gaaf is, is dat u gewoon een kant en klare stuntshow kan inhuren. Stel u moet een bedrijfsfeest organiseren, dan heeft u bij dezen alvast een tip! Zij regelen alles voor u en in overleg passen zij de show aan naar de locatie en de wensen van de organisator van het feest.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Motor types: welk type carrosserie past bij u?
- Remmen op de motor; is dat een goed idee?
- Wasbeurt voor uw motor: dos en dont's
- Ketting-, riem-, of cardan aandrijving?
- Is langzaam rijden zuiniger?