Bandenspanning motor
Motorrijden brengt risico’s met zich mee, dat hoeven we u niet te vertellen. Maar met een paar goede banden en de juiste bandenspanning kan u veel ellende voorkomen. Weet u wat de meest ideale bandenspanning is? En hoe kan u dit best meten? In deze blog leest u er meer over.
Een band zet tijdens het rijden door de warmte altijd uit. De meeste warmte in de band wordt gevormd door de interne wrijving van de koordlagen. Daarnaast spelen andere factoren een rol bij het opvoeren van de bandendruk. Daarom is het goed om te weten wat voor rijder u bent en wat voor spanning dan voor uw motorbanden ideaal is. We gaan in deze blog in op de bandenspanning bij ‘normaal’ weggebruik.
De juiste bandenspanning
Tijdens het rijden zijn twee dingen belangrijk als het om de motorbanden gaat: de beste grip en een lange levensduur. Die twee gaan meestal niet goed samen. Daarom wordt vaak een gemiddelde geadviseerd. Op die manier hou je de meeste grip terwijl je band nog voldoende speling heeft om zich aan te passen aan het wegdek. De bandenspanning die het meest wordt geadviseerd is 2.5 bar bij de voorband en 2.9 bar bij de achterband. Check van tevoren wat de aanbevolen bandenspanning is voor uw motor. De bandenspanning verschilt per motortype en niet per type band. Vaak is op de motor ook ergens wel een sticker waarop een advies voor de bandenspanning wordt gegeven te vinden. Ook kunt u op de website van de bandenfabrikant vinden wat de ideale bandenspanning is.
Fabeltje: ‘Op warmere dagen kun je de druk verlagen, omdat de buitentemperatuur zorgt voor een hogere bandendruk.’
De bandenspanning neemt dus toe naarmate de banden warmer worden. Denk niet dat met warmere dagen de spanning moet worden verlaagd, omdat de banden meer uitzetten door de temperatuur. Tenzij u op het circuit gaat rijden dan... Bij normaal gebruik zal u er weinig van merken.
Bandenspanningsmeter
Wat de ideale bandenspanning is weet u nu. Maar hoe kunt u dat het beste meten? Bij elke benzinepomp kunt u de spanning meten, maar die wijken behoorlijk van elkaar af en zijn niet heel nauwkeurig. Al voor een paar euro zijn bandenspanningsmeters te koop, maar die zijn niet altijd even precies. Aan te raden is een bandenspanningsmeter van messing. Die zijn het meest nauwkeurig.
Tip: meet de bandenspanning wanneer de banden nog koud zijn.
Controleer bij regelmatig gebruik elke twee weken de bandenspanning. Maak er ook een gewoonte van, zodat u altijd met de juiste spanning rijdt. Controleer dit wanneer de banden nog koud zijn. De aanbevolen bandenspanning voor uw motor gaat altijd over koude banden.
Wanneer past u uw bandendruk aan?
In principe is een druk van 2.5 voor en 2.9 achter goed bij normaal gebruik. Gaat u naar het circuit? Dan kan u de druk met 0.2 of 0.3 bar verlagen. Bent u zwaarder beladen door bagage en eventueel een passagier? Dan kan u de druk met 0.1 bar verhogen. Ook wanneer het regent is een iets hogere bandenspanning beter om grip te houden. Rijdt u offroad? Dan kan u de bandendruk iets verlagen, zodat u meer grip hebt.
Zijn uw motorbanden binnenkort aan vervanging toe en overweegt u een andere motor aan te schaffen? Meld uw moto aan op ikwilvanmijnmotoraf.be, geef aan in welke staat de banden zijn en wij gaan in ons netwerk kijken wat uw motor op kan brengen. U bent tot niets verplicht, u kan het kosteloos en zonder verplichtingen proberen.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Steeds meer vrouwelijke motards
- Motor types: welk type carrosserie past bij u?
- 5 gouden tips voor een proefrit met de motor
- Wasbeurt voor uw motor: dos en dont's
- BRAVO: De dagelijkse check van uw motor kunt u zelf!
Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.